Svetskommissionen är en teknisk branschorganisation för fogande industri. Vi jobbar med standardisering, forskning och utbildning. Svetskommissionens viktigaste uppgift är att verka för våra medlemmars intressen.
Mekanisk sammanfogning är att kallomforma ett plåtmaterial med någon slags låsning mellan de ingående materialen. Fogningsperationen sker i ett arbetsmoment, utan någon förstansning eller förborrning av hål.
Stuknitning är en metod för att sammanfoga tunnplåt genom att under tryck kallforma själva plåtmaterialet till ett fästelement utan att tillföra något extra fästelement som nit eller skruv och utan att tillföra värme.
Stansnitning är en metod för att sammanfoga plåtar genom att en nit stansas genom plåtar med hjälp av ett drivdon
Dessa båda metoder bygger på samma princip - att kallomforma plåtmaterialet med en nit (stansnitning) eller utan en nit (stuknitning) till en låsning mellan de ingående materialen. Fogningsoperationen sker i ett arbetsmoment, utan någon förstansning eller förborrning av hål.
Eftersom de båda metoderna ger ett punktförband jämförs de naturligt med punktsvetsning. Detta till skillnad från en kontinuerlig fog som kräver åtkomst från två håll.
Metoderna tillämpas inom allmän verkstadsindustri, bilindustri och vitvaruindustri. Materialen är stål och aluminum t= 0,5-6 mm.
Om vi jämför stuk- och stansnitning med punktsvetsning har metoden följande för- och nackdelar.
Fördelar
Nackdelar