17 mar 2020

Corona/covid-19

Regeringen har tagit beslut om att tills vidare stoppa alla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 500 personer, för att förhindra fortsatt spridning av coronaviruset.

Detta har gjort att Elmia Svets och Fogningsteknik samt Yrkes-SM har beslutat att senarelägga sina evenemang. Även Fogningsdagarna senareläggs, även om den konferensen inte når upp till 500 deltagare.

Fogningsdagarna

Coronaviruset har fått Scania att tills vidare stänga Marcus Wallenberg-hallen och democentret för externa besökare. Eftersom Fogningsdagarna och Svetskommissionens årsmöte 2-3 april var planerade till dessa lokaler flyttas de nu fram.

Vi har för avsikt att genomföra detta utmärkta program vid ett senare tillfälle och återkommer med information.

Vi ber också om att få återkomma när det gäller Svetskommissionens årsmöte och hur vi bäst genomför det enligt stadgar.

Här kan du läsa mer om Fogningsdagarna

Elmia Svets och Fogningsteknik

Elmia Produktionsmässor, inklusive Elmia Svets och Fogningsteknik, flyttas fram till 2022. Utställare som ännu inte betalat monterfaktura kan avvakta med det. Elmia och branschföreningarna återkommer med ytterligare information om ekonomin och förflyttningen.

Här kan du läsa mer om Elmia.

Yrkes-SM

Även Yrkes-SM i Helgingborg har beslutat att inte genomföra sitt evenemang när det var planerat. Det finns från WorldSkills Sweden en vilja att genomföra Yrkes-SM eller delar av evenemanget vid ett senare tillfälle. Vi arbetar gemensamt med att undersöka vilka möjligheter som finns för detta.

Här kan du läsa mer om Yrkes-SM.

Övriga evenemang och möten

Vi tar risken för spridning på allvar och följer myndigheternas rekommendationer eftersom vi är måna om hälsan och säkerheten hos alla våra kontakter.

Flera av våra aktuella möten är planerade till Stockholms-området. Eftersom Folkhälsomyndighetens rekommendationern är att arbeta på distans väljer vi andra lösningar för dessa, som till exempel Skype. Annars fortsätter vår verksamhet som den brukar i den utsträckning det går och du når oss som vanligt på mejl och telefon.

Vi beklagar den uppkomna situationen som drabbar oss alla.

Vi kommer att uppdatera den här sidan, så prenumerera gärna.

Krisinformation från svenska myndigheter (krisinformation.se).

Frågor och svar om coronaviruset (Folkhälsomyndigheten)

17 mars 2020