• 15 maj 2017

Sökes: motiverad person med yrkesutbildning. Finnes: jobb

Ett yrkeshögskoleprogram för svets- och robotteknik, kunskap som det ropas efter, fick för få sökande och la ner. Gymnasieledningar lägger ner yrkesprogram på flera orter i Sverige.

Vi vet att företag i Sverige eftersöker kvalificerad personal. Vi vet också att många står utanför arbetsmarknaden. En ekvation som borde gå att lösa. Varför gapar då platserna tomma på yrkesutbildningen på gymnasiet? Varför startar inte yrkeshögskoleutbildningar som fått godkänt? Varför behöver företag söka med ljus och lykta efter kvalificerad arbetskraft? Var är ungdomarna?

Svensk industri kliar sig i huvudet och spekulerar. ”Svetsning har låg status”, ”Studie- och yrkesvägledare vänder yrkesprogrammen ryggen”, ”Föräldrar övertalar sina barn att läsa högskoleförberedande program”. Föräldrar och ungdomar tror i sin tur att ”Om man går ett yrkesprogram så får man stå i verkstaden resten av livet”, ”Det är mörkt och smutsigt i en verkstads­lokal”, ”Det är bara studie­svaga som läser yrkesprogram”.

Jag menar att bilden av yrkesutbildning, idag, är felaktig. Sanningen som jag ser den är följande:

• Studie- och yrkesvägledare har ofta låg kännedom om dagens industri och dess behov.
    • Föräldrar påverkar sina barns gymnasieval i hög grad och vet för lite om yrkesprogram.
    • Yrkesprogram lever upp till höga krav på kvalitet via Teknik­college, branschkrav eller IW-godkännande.
    • Yrkesprogram har i många fall mycket fina lokaler och högt kvalificerade lärare.
    • I dag är svensk industri modern, ren och ligger i framkant.
    • Karriärmöjligheterna är många – om man vill.
    • Svensk industri vill ha välutbildad personal och det ställs höga krav på en industriarbetare idag.
    • Det finns möjlighet att skaffa sig spetskompetens inom branschen via yrkeshögskola.

Om man läser ett yrkesprogram på gymnasiet kan man:

• Jobba och utveckla sina yrkeskunskaper på lov och helger.
    • Lätt få jobb direkt efter gymnasiet.
    • Få högskolebehörighet direkt genom att läsa utökat studieprogram eller komplettera ämnen efteråt via Komvux.
    • Göra karriär inom en av Sveriges hetaste branscher – svetsbranschen (no pun intended).

Sök Industritekniska programmet på gymnasiet. Läs till internationell svetsare, IW, via arbetsmarknadsutbildare. Sök yrkeshögskola för spetskompetens på Ekbackeskolan i Osby, Järnvägsskolan i Vansbro eller på Trafikverksskolan i Ängelholm.

Kontakta Elisabeth Egerblom (08-120 304 02) om du är nyfiken på att veta mer.

15 maj 2017

Sökes: motiverad person med yrkesutbildning. Finnes: jobb

• I dag är svensk industri modern, ren och ligger i framkant.
  • Karriärmöjligheterna är många – om man vill.

Om man läser ett yrkesprogram på gymnasiet kan man:

• Jobba och utveckla sina yrkeskunskaper på lov och helger.
  • Lätt få jobb direkt efter gymnasiet.

Kontakta Elisabeth Egerblom (08-120 304 02) om du är nyfiken på att veta mer.

04 augusti 2014